پاوربانک‌هایی که می‌توانید به هر جایی ببرید، در حال جایگزینی ژنراتورهای احتراق و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای هستند.

وقتی مهندسان شاغل در راه آهن فدرال سوئیس (SBB) جوشکاری در بخشی از مسیر دارند، دیگر نیازی به روشن کردن دیزل ژنراتور ندارند. آنها می توانند به جای آن ابزار خود را به یک باتری قابل حمل وصل کنند . باتری بی صدا و بدون آلایندگی که می تواند چراغ ها و وسایل اندازه گیری را نیز تامین کند. 

SBB اکنون حدود 80 باتری دارد که توسط Instagrid، یک استارتاپ در حال رشد سریع که دفتر مرکزی آن در آلمان قرار دارد، ساخته شده است. جوشکاری نیاز به انرژی قابل توجهی دارد، بنابراین باتری ها باید با ضربه وارد شوند. 

آندریاس سدل مایر، یکی از بنیانگذاران و مدیر عامل شرکت، که 150 کارمند دارد و تا به امروز 145 میلیون دلار جمع آوری کرده است، می گوید: “ما به طور خاص در آن خوب هستیم، چگالی توان.” Sedlmayr می‌گوید که نام این شرکت مخفف «شبکه فوری» است – که معنای آن احساس است. گویی دسترسی به شبکه برق را با خود در یک جعبه آورده اید.

پیدا کردن نقطه شیرین پاوربانک

باتری ها به طور فزاینده ای ضروری هستند، زیرا خانه ها و صنایع در دوران گذار از سوخت های فسیلی برق می گیرند. اما باتری ها یا کوچک و ضعیف هستند یا قدرتمند و بزرگ. تعداد انگشت شماری از استارت آپ ها می خواهند آن را تغییر دهند و نقطه دلپذیری را در وسط بیابند – آنها می گویند پاوربانک ها می توانند هم قوی و هم قابل حمل باشند. 

در ژانویه، Instagrid یک دور سرمایه گذاری سری C را به مبلغ 95 میلیون دلار اعلام کرد و قصد دارد به بازار آمریکای شمالی گسترش یابد. Sedlmayr درباره این سرمایه‌گذاری که به گفته او به اینستاگرید کمک می‌کند تا «جهانی شود» می‌گوید: «ما هر سال دو برابر می‌شویم – این اساساً چیزی است که برای حفظ این رشد به آن نیاز داریم.

این شرکت در حال حاضر دو محصول برای فروش دارد. Instagrid ONE 20 کیلوگرم وزن دارد و می تواند 2.1 کیلووات ساعت را تامین کند. Instagrid LINK جداگانه به ONE متصل می شود تا ظرفیت را تا مجموع 6.3 کیلووات ساعت افزایش دهد و چندین ابزار یا لوازم خانگی را به طور همزمان عرضه کند. 

اواخر امسال، این شرکت آزمایش یک پیشنهاد جدید را با مشتریان، Instagrid MOVE آغاز خواهد کرد. این یک باتری بسیار بزرگتر خواهد بود، به اندازه یک تریلر کوچک روی چرخ، که می تواند پشت یک وسیله نقلیه بکسل شود. ظرفیت آن 249 کیلووات ساعت خواهد بود و قرار است در نیمه اول سال 2025 به صورت تجاری در دسترس قرار گیرد.

قدرت و کنترل باتری

Sedlmayr توضیح می‌دهد که این شرکت سخت کار کرده است تا نرم‌افزاری را توسعه دهد که نحوه تخلیه انرژی این باتری‌ها را کنترل می‌کند تا در عین اجتناب از گرمای بیش از حد، حداکثر انرژی را از آنها دریافت کند. آنها به تعداد زیادی بلوک باتری و اینورتر در دستگاه متکی هستند، به این معنی که تبدیل برق می تواند در چندین مکان داخلی اتفاق بیفتد نه فقط در یک مکان. 

Sedlmayr می‌گوید: «این نرم‌افزار اساساً تعیین می‌کند که کدام سلول، در کدام میلی‌ثانیه، به خروجی متصل است. کمی شبیه انباری پر از قاطرهایی است که درهای اصطبل خود را به صورت پراکنده اما بر حسب تقاضا باز می کنند.

ادوارد باربور از دانشکده مهندسی مکانیک، برق و ساخت دانشگاه Loughborough می‌گوید یکی از مزایای باتری‌های قابل حمل، توانایی استفاده از آنها برای کارهای مختلف در مدت زمان کوتاه است – فقط آنها را به هر کجا که لازم است حمل کنید.

او با اشاره به فرآیند شارژ و دشارژ مکرر باتری می‌گوید: «شما می‌توانید شروع به چرخش بسیار زیاد باتری خود کنید – هر چه بیشتر باتری خود را چرخه کنید، اقتصاد بهتر است.»

باربور این سوال را مطرح می‌کند که آیا باتری‌ها هنوز آماده جایگزینی ژنراتورهای دیزلی در شرایطی هستند که نیاز به برق سطح بالا و تمام روز دارند؟ موارد استفاده طبیعتاً دقیقاً به میزان انرژی مورد نیاز مشتری بستگی دارد – Sedlmayr می‌گوید که آزمایش‌های مربوط به شرکت‌های ساختمانی در اتحادیه اروپا نشان داد که می‌توان برای تامین انرژی ابزارهایی مانند اره‌های مدور در طول روز به باتری‌ها تکیه کرد.

شرکت دیگری به نام Allye (تلفظ “متحد”) ​​در بریتانیا نیز روی یک باتری بزرگ اما قابل حمل 320 کیلووات ساعتی به نام “مکس” کار می کند. جاناتان کریر، یکی از بنیانگذاران و مدیر عامل شرکت، می گوید: «جای پایی کوچکتر از یک فضای پارک معمولی است. “می توانید آنها را با لیفتراک بلند کنید.” Allye 900000 پوند جمع آوری کرده و 11 کارمند دارد.

کاهش هزینه ها با استفاده از ذخیره سازی هوشمند انرژی

Max قرار است اواخر امسال به صورت تجاری در دسترس قرار گیرد و کریر می گوید که می تواند برای گروه های فیلمبرداری و تلویزیونی در مکان، تیم های ساخت و ساز یا عملیات معدن استفاده شود. او تاکید می کند که هیچ چیز مانع از استفاده شما از باتری به عنوان یک راه حل ثابت نیز نمی شود. 

به عنوان مثال، یک سوپرمارکت زمانی که با تعرفه های کم مصرف و ارزان تر از طریق شبکه در دسترس باشد، می تواند از یکی برای ذخیره انرژی استفاده کند. سپس، در ساعات اوج مصرف، یخچال‌ها و چراغ‌های فروشگاه می‌توانند با باتری کار کنند. کریر تخمین می‌زند که این «انعطاف‌پذیری شبکه» که به‌طور خودکار توسط نرم‌افزار Allye مدیریت می‌شود، می‌تواند بیش از 50 درصد از هزینه‌های برق مشتریان را صرفه‌جویی کند. اگر سیستم را با پنل های خورشیدی نیز جفت کنند، پس انداز می تواند بیشتر افزایش یابد.

او می افزاید: «ما چیزی را به نام ذخیره انرژی به عنوان یک سرویس معرفی می کنیم. «شما برای دارایی پرداخت نمی‌کنید [هزینه نصب یک‌باره را تعیین کنید]، فقط به صورت ماهانه مشترک می‌شوید.» این اشتراک حدود 40 تا 50 درصد از صرفه جویی در هزینه برق را که توسط سیستم فعال می شود مصرف می کند و قراردادها دو تا سه سال طول می کشد و پس از آن مشتریان می توانند قرارداد را تمدید یا پایان دهند.

اتصال به اتصالات موجود

اولین نصب باتری آلی مکس سال گذشته در یک ایستگاه شارژ خودرو و هواپیمای الکتریکی در جنوب انگلستان انجام شد. در بریتانیا، یکی از موانع مهم در راه‌اندازی ایستگاه‌های شارژ و زیرساخت‌های انرژی‌های تجدیدپذیر مانند پانل‌های خورشیدی، مشکل دسترسی به اتصالات شبکه ارتقا یافته است . با این حال، کریر می‌گوید که باتری‌های Max به مشتریان کمک می‌کنند تا با اتصال به اتصالات موجود، این مشکل را دور بزنند. او توضیح می دهد: «راه حل ما انرژی را از شبکه با توان خروجی بسیار کمتر ذخیره می کند.

حتی می‌تواند در مناطق مسکونی هم کار کند – به عنوان مثال، تعداد انگشت شماری از خانه‌ها در یک خیابان که همگی به یکی از این باتری‌ها متصل هستند، به طوری که ممکن است به انرژی دسترسی داشته باشند و در مواقعی که با قیمت پایین‌تری در دسترس است، آن را ذخیره کنند. این ممکن است یک شبه اتفاق بیفتد یا در مواقعی که سطح بالایی از انرژی تجدیدپذیر در شبکه وجود دارد. به گفته کریر، اجرای چنین سیستمی در بریتانیا احتمالاً نیازمند اصلاحات نظارتی است.

ویجی رامانی از دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس، ایالات متحده، که سیستم‌های ذخیره‌سازی انرژی را مطالعه می‌کند، می‌گوید که باتری‌های قابل حمل و قابل حمل احتمالاً برای کسانی که می‌خواهند خارج از شبکه زندگی یا کار کنند، جذاب خواهند بود. اگرچه برای کاربردهایی که به انرژی بیشتری نیاز دارند، فناوری‌های دیگری مانند باتری‌های جریان – که در آن انرژی ذخیره‌شده در الکترولیت‌های مایع به سلول باتری پمپ می‌شود – ممکن است انتخاب بهتری باشد. او توضیح می‌دهد: «آنها معمولاً در مقیاس ارزان‌تر هستند.

به گفته رامانی، دستگاه‌هایی مانند Instagrid MOVE و Allye Max می‌توانند انتخاب خوبی برای امکاناتی با اندازه مناسب باشند که می‌خواهند اطمینان حاصل کنند که همیشه قدرت پشتیبان دارند.

او می‌گوید: «برای افرادی که برای داشتن قدرت بدون وقفه ارزش قائل هستند و در صورت از دست دادن قدرت پول خود را از دست می‌دهند، اساساً حاضرند برای چنین چیزی پول بپردازند.